Sázení je mezi mnohými fanoušky sportu populární způsob, jak si zpestřit zážitek ze hry – a právě sportovní sázky tvoří drtivou většinu nabídky klientů Betsysu, tedy sázkových kanceláří. Zákazy živých utkání během covidu je donutily diverzifikovat svoji nabídku. Co dělá Betsys pro to, aby mohly sázkové platformy zůstat atraktivní pro uživatele? O tom je tento článek.
Když loni na jaře většina světa kvůli pandemii COVID-19 přešla do lockdownu, přestaly se ze dne na den hrát sportovní zápasy veškerých lig a naše online platformy tak přišly o 3-4 tisíce zápasů měsíčně, na které by uživatelé mohli sázet. Trh se sázením se ale téměř okamžitě začal přizpůsobovat. Sázkové kanceláře celosvětově zaznamenaly prudký nárůst zájmu o sporty, na které se běžně nesází, jako jsou šipky nebo ping pong – případně rovnou na nesportovní události, jako byly volby amerického prezidenta, realitní show nebo taneční soutěže.
Popularita e-sportů během covidu
K úplnému odklonu od sportu ale samozřejmě nedošlo. Veliký boom zaznamenaly e-sporty, kde uživatelé sází na zápasy a šampionáty ve videohrách jako FIFA nebo NBA 2K, ale i na nesportovní týmové hry jako League of Legends nebo Dota 2, u kterých silnou fanouškovskou základnu tvoří hlavně generace mezi 21–34 lety. Pro sázkové kanceláře je to dnes zajímavá oblast nejen proto, že na tento produkt dokážou přilákat mladší skupinu, než jsou typičtí sportovní sázkaři, ale také proto, že je tato skupina velmi početná. Například turnaj v League of Legends má větší sledovanost než finále baseballové MLB, basketbalové NBA nebo hokejové NHL.
Počítá se s tím, že i po odeznění pandemické krize e-sporty budou čím dál populárnější, takže sázkové kanceláře, které se chtě nechtě této poptávce musely přizpůsobit, z toho budou těžit do budoucna. Vždyť v roce 2019 e-sporty překonaly v objemu příjmů ze sponzoringu, marketingových práv a podobně 1 miliardu dolarů a v roce 2022 se očekává nárůst až na 3 miliardy. Z hráčů se stávají celebrity a celkové odměny hráčům na největších turnajích se pohybují kolem 40 milionů dolarů.
V neposlední řadě je to velmi zajímavý sport pro našeho polského klienta STS sídlícího v Katovicích. Ty se staly doslova Mekkou e-sportu a přilákaly do Polska mnoho příznivců tohoto sportu. Major v CS:GO se stal nejsledovanějším Counter-Strike eventem od ESL a akce přilákala rekordních 174 000 diváků.
Náhled obrazovky s Counter-Strike
Výhodné sázení na virtuální sporty
Důležitým produktem v portfoliu Betsysu jsou virtuální sporty. Jde o simulaci, kterou v živém čase vytváří speciálně naprogramovaný software a jejíž výsledek je vygenerovaný. Nemusí to ale nutně být slabá náhražka reálně hraného utkání.
Oproti reálným mají virtuální sporty naopak několik výhod: jsou dostupné 24 hodin denně a je jich násobně víc než živých událostí, takže v několikaminutových intervalech můžete sázet hned na další zápas. Jsou taky lépe dostupné i pro začínající sázkaře, kteří neznají dokonale kontext daného sportu nebo trendy ve výkonu toho kterého sportovního týmu. Ve virtuálních sportech pro sázkové kanceláře také odpadají poplatky za streamování živých zápasů a v neposlední řadě nemůže být virtuální zápas zrušený kvůli počasí.
Náhled obrazovky s virtuálním basketbalem
Live sázky jdou ruku v ruce s pohodlím uživatele
Sázení na živé zápasy generuje kolem 80 % veškerých sázek na sport. V souvislosti s rozvojem live sázek se klade důraz na rozvoj mobilních aplikací a mobilních webů, jelikož u live sázek je důležité mít neustále nabídku při ruce a moci rychle reagovat na vývoj utkání. Proto by ovládání mobilní aplikace nebo mobilního webu mělo být pro hráče jednoduché a intuitivní.
Samotné live sázky se také neustále posouvají vpřed. Roste počet zápasů, které jsou v nabídce, roste i počet příležitostí, na které se dá sázet. Na základě dat získaných prostřednictvím moderních technologií, jako je trackování streamů nebo vesty s čipem, se dá sledovat pohyb hráče nebo jeho biometrika. Pak je možné vypsat například sázku na to, kolik hráč uběhne metrů, jakou nejvyšší rychlost vyvine a podobně.
Do světa live sázek mohou dále proniknout zcela nové sporty jako třeba závody dronů. Ty původně v roce 2011 vznikly jako amatérský sport a o deset let později existuje profesionální liga s názvem Drone Racing League.
Sjednocení životního cyklu zápasu
Letos před Betsysem stojí velká výzva v podobě projektu, kterému pracovně říkáme „unification of the match lifecycle“. V praxi to znamená, že změníme současný pohled na strukturu nabídky, která je rozdělena na prematch sázky a live sázky.
Doposud platilo a zatím stále platí, že předzápasové sázky a live sázky mají oddělené tikety a položky, které na ně uživatel přidává, mezi sebou nelze kombinovat. Jsou to oddělené „nákupní košíky”, mezi kterými sázející přepíná a vkládá do nich kurzy k daným zápasům, na které chce vsadit. Prematch sázky se uzavírají před zápasem, live sázky v průběhu utkání.
Naším cílem je vytvoření jednoho životního cyklu zápasu, který bude začínat momentem, kdy se v naší nabídce zápas objeví vypsaný (což může být několik dnů, týdnů nebo měsíců předem), bude dál pokračovat sázkami v průběhu tohoto zápasu a skončí až jeho odehráním a vyhodnocením výsledků.
Výhody, které sjednocení přinese
Stále se bude jednat o jeden a ten samý zápas nejen z pohledu koncového uživatele, ale i z pohledu systému, což má výrazná plus. Hráči si budou moci kombinovat zápasy, které se už hrají, se zápasy, které se teprve budou hrát. Například sázka na tým, který vyhraje turnaj v Dota 2 v kombinaci s právě probíhajícím soubojem dvou týmů v League of Legends.
Pokud daný zápas bude umožňovat live sázky, nebude velký problém zapomenutou prematch sázku vsadit v průběhu utkání, aby o ni hráč nepřišel. Další výhodou sjednocení je, že se budou tikety rychleji vyhodnocovat, a tudíž se budou i rychleji připisovat výhry. Hráči by opravdu měli vnímat znatelný rozdíl.
Betsys chápe, že pro uživatele je důležitá flexibilita a jednoduchost ovládání. Úkolem Betsysu je neustále zdokonalovat svoji softwarovou platformu, aby podporovala pohodlí uživatele i konkurenční výhodu sázkové kanceláře, která ji právě provozuje. Že se nám to daří, se nám nedávno potvrdilo v podobě ocenění – naše mobilní aplikace byla vyhlášena jako nejlepší mobilní aplikace pro sportsbetting v Polsku.
Dita Fejlová a Jarda Hercog